ALGEMENE VOORWAARDEN YOUR OFFICE B.V.
ARTIKEL 1. | DEFINITIES
In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met
hoofdletter aangeduid, in de navolgende betekenis gebruikt.
1. Your Office: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Your
Office B.V., de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan
Symfonielaan 20, 3438 EV te Nieuwegein, ingeschreven in het Handelsregister
onder KvK-nummer 94259186.
2. Opdrachtgever: iedere rechtspersoon, dan wel natuurlijke persoon handelend in
de uitoefening van een beroep of bedrijf, althans in de makelaarsbranche, met
wie Your Office een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
3. Partijen: Your Office en de Opdrachtgever gezamenlijk.
4. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan Your
Office zich jegens de Opdrachtgever heeft verbonden tot het verlenen van
Diensten.
5. Duurovereenkomst: een Overeenkomst in het kader waarvan Partijen zich voor
onbepaalde tijd of voor de duur van tenminste zes of twaalf maanden of een
andere bepaalde periode, jegens elkaar hebben verbonden tot voortdurende,
telkens terugkerende of opeenvolgende prestaties.
6. Diensten/Dienstverlening: de dienstverlening waartoe Your Office zich in het
kader van de Overeenkomst jegens de Opdrachtgever heeft verbonden als
flexibele binnendienst voor de Opdrachtgever, waaronder, maar niet uitsluitend
en in de meest ruime zin des woords, begrepen kunnen zijn:
– het klaarzetten van taxatierapporten;
– het aanmelden van panden;
– het opstellen van koopovereenkomsten;
– het inplannen van bezichtigingen;
– agendabeheer;
– het aannemen van telefoontjes;
– adviesverlening over de WWFT, AVG en koopovereenkomsten;
– het inrichten van Realworks op basis van de bedrijfsinstellingen.
7. Strippenkaart: een virtuele kaart op basis waarvan de Opdrachtgever vooraf een
bepaald aantal uren Dienstverlening inkoopt en welke kaart voor een bepaalde
duur geldig is.
8. Schriftelijk: naast traditionele schriftelijke communicatie, communicatie per email,
WhatsApp of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de
stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen
hiermee gelijk kan worden gesteld.
ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Your Office
tot het aangaan van een Overeenkomst, iedere Overeenkomst als zodanig en alle
daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen.
2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de
Opdrachtgever, onder welke benaming dan ook aangeduid, wordt uitdrukkelijk
van de hand gewezen.
3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en
Schriftelijk worden afgeweken. Indien en voor zover hetgeen Partijen
uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in
deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk
zijn overeengekomen.
4. Indien met de Opdrachtgever eenmaal onder de onderhavige algemene
voorwaarden werd gecontracteerd, wordt de Opdrachtgever geacht stilzwijgend
akkoord te zijn gegaan met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden
op later gesloten Overeenkomsten.
5. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene
voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, laat de geldigheid van de overige
bedingen onverlet. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling
overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van
het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking
van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN OVEREENKOMSTEN
1. Elk aanbod van Your Office (waaronder haar offertes mede begrepen) is
vrijblijvend, ook in geval is aangegeven dat het aanbod voor een bepaalde tijd
geldig is. Your Office kan haar aanbod tot meteen, althans zo spoedig mogelijk
na aanvaarding daarvan door de Opdrachtgever, nog herroepen.
2. De Opdrachtgever kan geen rechten ontlenen aan een aanbod van Your Office
dat een kennelijke fout of vergissing bevat. De Opdrachtgever kan voorts geen
rechten ontlenen aan een aanbod van Your Office dat gebaseerd is op door de
Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
3. Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand op het
moment dat het aanbod van Your Office, op de eventueel daartoe door Your
Office aangewezen wijze, door de Opdrachtgever is aanvaard. Indien de
aanvaarding van de Opdrachtgever afwijkt van het aanbod van Your Office, komt
de Overeenkomst niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij
Your Office anders aangeeft.
ARTIKEL 4. | DUUR, OPZEGGING EN ANNULERING VAN OVEREENKOMSTEN
1. De Overeenkomst eindigt door volbrenging van de opdracht/Dienstverlening,
tenzij sprake is van een Duurovereenkomst. Indien de geldigheidsduur van de
Strippenkaart is verstreken, komt het eventuele openstaande aantal uren te
vervallen, zonder dat de Opdrachtgever aanspraak maakt op enige restitutie of
andere compensatie.
2. Een Duurovereenkomst wordt aangegaan voor de uitdrukkelijk en Schriftelijk
overeengekomen bepaalde looptijd, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk is
overeengekomen dat de Duurovereenkomst maandelijks opzegbaar is, in welk
geval de Duurovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan.
3. Indien de Duurovereenkomst voor een bepaalde looptijd is aangegaan, wordt de
Duurovereenkomst na verstrijken van deze bepaalde looptijd stilzwijgend
verlengd voor onbepaalde tijd, tenzij de Duurovereenkomst conform het
bepaalde in het volgende lid tijdig is opgezegd.
4. Een Duurovereenkomst eindigt door opzegging per e-mail, doch niet eerder dan
dat de eventuele bepaalde looptijd is verstreken. Opzegging geschiedt met
inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, tenzij sprake is van een
(maandelijks opzegbaar) abonnement op telefoniediensten, in welk geval een
opzegtermijn van één maand geldt. Opzegging geschiedt tegen het einde van de
maand.
5. Indien de Opdrachtgever overgaat tot tussentijdse annulering van de
Overeenkomst of de toepasselijke opzegtermijn niet respecteert, is Your Office
gerechtigd vergoeding te vorderen van winstderving ten gevolge van de
annulering ontstaan. Deze vergoeding wordt berekend aan de hand van de
vergoeding waarop Your Office tevens aanspraak had gemaakt in geval de
Overeenkomst op reguliere wijze was geëindigd.
ARTIKEL 5. | TARIEVEN
1. Partijen komen de vaste prijs (per gesprek) of het uurtarief, evenals de eventuele
eenmalige opstartkosten en/of eventuele kilometervergoeding voor reizen
uitdrukkelijk en Schriftelijk overeen. Doorgaans geldt voor het klaarzetten van
taxatierapporten een vast bedrag per klaargezet rapport, voor telefoniediensten
een vast bedrag per oproep en voor de overige Diensten een uurtarief, evenwel
is hetgeen Partijen ter zake uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen,
leidend. Eventuele reistijd wordt in rekening gebracht tegen 150% van het
overeengekomen uurtarief.
2. In geval uitdrukkelijk en Schriftelijk een bepaald aantal uren is overeengekomen,
dan mag dit aantal zonder voorafgaande uitdrukkelijke goedkeuring van de
Opdrachtgever met 10% worden overschreden teneinde een soepele voortgang
van de Dienstverlening niet te belemmeren. Indien het aantal uren met meer dan
10% dreigt te worden overschreden, zal Your Office eerst contact met de
Opdrachtgever opnemen en om goedkeuring vragen.
3. Alle door Your Office vermelde tarieven zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk en
Schriftelijk anders aangegeven.
ARTIKEL 6. | WERKTIJDEN
De Diensten worden uitsluitend verleend op werkdagen tussen 9:00 uur en 17:30
uur, met uitzondering van de in Nederland erkende officiële feestdagen. Deze
feestdagen zijn Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Eerste en Tweede Paasdag,
Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag en
Eerste en Tweede Kerstdag. Daarnaast behoudt Your Office zich het recht voor
geen Diensten te verlenen tussen Kerst en Oud en Nieuw. In geval van een
Duurovereenkomst in het kader waarvan dit redelijkerwijs relevant is, zal Your
Office in een voorkomend geval van een sluiting tussen Kerst en Oud en Nieuw,
daarvan voorafgaand mededeling aan de Opdrachtgever doen.
ARTIKEL 7. | STRIPPENKAART
1. Een Strippenkaart geeft de Opdrachtgever recht op het type Dienstverlening dat
uitdrukkelijk en Schriftelijk bij de aanschaf van de Strippenkaart is
overeengekomen en waarvoor Your Office in elk geval geen toegang nodig heeft
tot de harde schijf of cloud-opslag van de Opdrachtgever.
2. Tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, vertegenwoordigt
een Strippenkaart acht uren Dienstverlening en is de Strippenkaart tot acht
weken na aanschaf daarvan geldig.
3. Op basis van een Strippenkaart kan op een bepaalde werkdag maximaal één uur
Dienstverlening worden aangevraagd. De Opdrachtgever dient een aanvraag
voor deze Dienstverlening per e-mail (info@you-office.nl) in te dienen en zijn
aanvraag te voorzien van alle relevante informatie en eventuele documentatie
die Your Office voor de Dienstverlening nodig heeft. Vervolgens vangt Your
Office, behoudens overmacht en bijzondere onvoorziene omstandigheden,
binnen een werkdag na ontvangst van deze informatie en eventuele
documentatie, aan met de Dienstverlening.
ARTIKEL 8. | FLEXIBELE BINNENDIENST VOOR EEN MINIMALE BEPAALDE
PERIODE
1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing op Duurovereenkomsten in het
kader waarvan Your Office voor een minimale bepaalde looptijd (van doorgaans
zes maanden) optreedt als flexibele binnendienst van de Opdrachtgever.
2. In het kader van een Duurovereenkomst als bedoeld in lid 1 verleent Your Office
ten minste één uur per werkdag en vijf uur per week Diensten voor de
Opdrachtgever. Het opsparen van uren om te benutten op latere dagen of in
latere weken is niet toegestaan, tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders wordt
overeengekomen na voorafgaand overleg met Your Office.
3. Your Office gaat ervanuit dat de Opdrachtgever elke werkdag en week voldoende
werk voor Your Office heeft om het minimum als bedoeld in het vorige lid te
behalen. Indien dit eens niet het geval blijkt te zijn, worden dit minimumaantal
uren evenwel onverkort gefactureerd, zonder dat de Opdrachtgever aanspraak
maakt op het alsnog verlenen van de aan die uren gerelateerde Diensten op een
andere dag of in een andere week.
ARTIKEL 9. | ABONNEMENT VOOR TELEFONIE
1. Het bepaalde in dit artikel is van toepassing op Duurovereenkomsten in het
kader waarvan Your Office inkomende telefoongesprekken voor de
Opdrachtgever afhandelt.
2. Inkomende telefoongesprekken komen binnen op het telefoonnummer van de
Opdrachtgever, waarna de lijn wordt doorgeschakeld naar Your Office.
Telefoongesprekken worden voor kwaliteitsdoeleinden opgenomen. De
Opdrachtgever is er verantwoordelijk voor dat bellers die contact opnemen via
het telefoonnummer van de Opdrachtgever, gewezen worden op het feit dat de
gesprekken worden opgenomen en vrijwaart Your Office ter zake van alle
aanspraken van derden.
3. Your Office spant zich in binnenkomende oproepen onmiddellijk te
beantwoorden, doch kan, gelet op het zich mogelijk voordoen van piekuren, niet
garanderen dat geen wachtrij ontstaat. Indien de beller de verbinding verbreekt
vanwege een kennelijk te lange wachtrij, aanvaardt Your Office nimmer enige
aansprakelijkheid voor de daaruit voortvloeiende gevolgen.
4. Per binnenkomende oproep is de Opdrachtgever de uitdrukkelijk
overeengekomen vergoeding per gesprek aan Your Office verschuldigd. Dit tarief
is ook verschuldigd voor oproepen die door bellers worden afgebroken, evenals
voor oproepen in het kader waarvan bellers de verbinding verbreken vanwege
een kennelijk te lange wachtrij zoals bedoeld in het vorige lid.
5. Your Office is niet gehouden om met bellers afgehandelde afspraken aan de
Opdrachtgever terug te koppelen indien dit naar haar oordeel niet nodig is,
bijvoorbeeld omdat de afspraak zichtbaar wordt in de agenda van de
Opdrachtgever of omdat naar aanleiding van de afspraak geen inspanning van
de Opdrachtgever wordt verwacht.
6. Tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, is het Your Office
toegestaan om bellers door te verwijzen naar andere makelaarskantoren wat
betreft diensten die niet door Opdrachtgever worden verleend. De
Opdrachtgever kan hiervoor evenwel zelf andere makelaarskantoren aanwijzen,
welke dan eerst in aanmerking komen voor doorverwijzing.
ARTIKEL 10. | VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
1. De Opdrachtgever staat ervoor in dat hij steeds alle informatie – waaronder
documenten mede begrepen – die voor de opzet en uitvoering van de
Overeenkomst redelijkerwijs relevant is, zo spoedig mogelijk als voor die opzet
c.q. uitvoering is vereist, volledig en op de eventueel daartoe door Your Office
voorgeschreven wijze, aan Your Office verstrekt. De Opdrachtgever staat in voor
de juistheid en volledigheid van alle door hem aan Your Office verstrekte
informatie.
2. De Opdrachtgever dient Your Office steeds alle voor de uitvoering van de
Overeenkomst vereiste medewerking te verlenen. De Opdrachtgever verleent
Your Office reeds bij voorbaat alle bevoegdheden en autorisaties welke nodig
zijn voor een deugdelijke uitvoering van de Overeenkomst, waaronder in een
voorkomend geval mede begrepen toegang tot de relevante systemen en
netwerken van de Opdrachtgever.
3. Indien en voor zover een intake plaatsvindt op locatie van de Opdrachtgever of
anderszins Diensten worden verleend op locatie van de Opdrachtgever, staat de
Opdrachtgever in voor voldoende parkeergelegenheid op die locatie.
4. Indien en voor zover medewerkers van of leidinggevenden binnen de organisatie
van de Opdrachtgever, dan wel door de Opdrachtgever ingeschakelde derden bij
de uitvoering van de Overeenkomst worden betrokken, staat de Opdrachtgever
ervoor in dat deze personen tijdig ter beschikking staan van Your Office en dat zij
alle medewerking verlenen teneinde een deugdelijke uitvoering van de
Overeenkomst door Your Office mogelijk te maken.
ARTIKEL 11. | DERDEN
1. Your Office is te allen tijde bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst geheel
of gedeeltelijk over te laten aan derden en aldus derden bij de uitvoering van de
Overeenkomst te betrekken. De toepasselijkheid van artikel 7:404 en 7:407 lid 2
van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.
2. Your Office is, behoudens voor zover de wet daaraan onder de gegeven
omstandigheden van het geval dwingend in de weg staat, niet aansprakelijk voor
het doen of nalaten van derden als bedoeld in het vorige lid. Voor het geval de
uitsluiting van deze risicoaansprakelijkheid voor niet-ondergeschikte
hulppersonen onder de gegeven omstandigheden van het geval juridisch niet
afdwingbaar is, blijft het evenwel mogelijk dat de bedoelde derden hun
aansprakelijkheid ten opzichte van Your Office contractueel hebben beperkt.
Voor die gevallen gaat Your Office ervan uit, en bedingt zo nodig bij deze, dat de
met haar gesloten Overeenkomst de bevoegdheid inhoudt om een dergelijke
aansprakelijkheidsbeperking mede namens de Opdrachtgever te aanvaarden.
3. Onder geen beding aanvaardt Your Office enige aansprakelijkheid voor schade
ontstaan als gevolg van een doen of nalaten van derden met wie de
Opdrachtgever zelf een overeenkomst heeft gesloten, ook niet in geval dit door
bemiddeling van of op advies van Your Office is gebeurd.
4. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de derden als
bedoeld in lid 1. Derhalve kunnen deze derden, voor zover het recht op nakoming
van de bedingen naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden kan
zijn aan Your Office, jegens de Opdrachtgever een beroep doen op de in deze
algemene voorwaarden opgenomen bepalingen als ware zij zelf partij bij de
Overeenkomst.
ARTIKEL 12. | TERMIJNEN
1. Eventuele termijnen waartoe Your Office zich jegens de Opdrachtgever heeft
verbonden, zijn slechts te beschouwen als een fatale termijn indien dit dwingend
voortvloeit uit de aard en/of strekking van de verbintenis dan wel uitdrukkelijk en
Schriftelijk met zoveel woorden tussen Partijen overeengekomen is.
2. In geval van een niet-fatale termijn treedt het verzuim van Your Office niet eerder
in dan nadat de Opdrachtgever Your Office Schriftelijk in gebreke heeft gesteld,
in welke ingebrekestelling een redelijke termijn voor de nakoming is vermeld en
Your Office na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds met de
nakoming in gebreke is.
3. Eventueel verzuim van Your Office biedt de Opdrachtgever recht op ontbinding
van dat gedeelte van de Overeenkomst waarop het verzuim betrekking heeft,
doch nimmer recht op aanvullende of vervangende schadevergoeding.
ARTIKEL 13. | KLACHTEN
1. De Opdrachtgever is gehouden om een klacht omtrent de uitvoering van de
Overeenkomst door of namens Your Office binnen vijf dagen na constatering,
althans het redelijkerwijs kunnen constateren van de door hem veronderstelde
tekortkoming, Schriftelijk bij Your Office in te dienen.
2. Klachten omtrent de hoogte van factuurbedragen dienen binnen zeven dagen na
factuurdatum Schriftelijk bij Your Office te zijn ingediend. Binnen dezelfde
termijn kan de Opdrachtgever verzoeken om een Schriftelijke specificatie van de
gewerkte uren, gevoerde telefoongesprekken en/of reistijd.
3. Indien de Opdrachtgever niet tijdig klaagt, vloeit er voor Your Office uit een
dergelijke klacht van de Opdrachtgever geen enkele verplichting of
aansprakelijkheid voort.
4. Ook indien de Opdrachtgever tijdig klaagt, blijft zijn verplichting tot volledige en
tijdige betaling, alsmede zijn verplichting tot verdere nakoming van de
Overeenkomst, bestaan.
ARTIKEL 14. | OVERMACHT
1. Your Office is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de
Overeenkomst indien en voor zolang zij daartoe gehinderd wordt door een
omstandigheid die haar krachtens de wet, een rechtshandeling of de in het
maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend
(overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de
wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan alle van buiten komende
oorzaken waarop Your Office geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering
van de Overeenkomst onmogelijk maken of ernstig bemoeilijken, zoals
technische storingen, brand, ongeval of ziekte van personeel,
transportbeperkingen, stroomstoringen en storingen in
communicatieverbindingen, zoals wat betreft het door Partijen gebruikte
platform voor gegevensuitwisseling.
2. Indien de overmachtssituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend
onmogelijk maakt of langer dan drie maanden voortduurt of zal voortduren, zijn
Partijen, onverminderd de reguliere opzegmogelijkheden als bedoeld in artikel 4,
gerechtigd om de Overeenkomst, voor dat gedeelte dat door overmacht is
getroffen, met onmiddellijke ingang te ontbinden. Indien Your Office bij het
intreden van de overmachtssituatie reeds gedeeltelijk aan haar verplichtingen
uit de Overeenkomst heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk nog aan haar
verplichtingen uit de Overeenkomst kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds
uitgevoerde gedeelte, respectievelijk nog uit te voeren gedeelte van de
Overeenkomst, afzonderlijk in rekening te brengen als ware sprake van een
zelfstandige Overeenkomst.
3. Schade als gevolg van overmacht komt nimmer voor vergoeding in aanmerking.
ARTIKEL 15. | OPSCHORTING EN ONTBINDING
1. Your Office is bevoegd de verdere uitvoering van de Overeenkomst op te
schorten indien en voor zolang de Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming
van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze
algemene voorwaarden aldus mede begrepen).
2. Your Office is bevoegd de Overeenkomst met directe ingang geheel of
gedeeltelijk te ontbinden, indien de Opdrachtgever zijn verplichtingen uit de
Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, tenzij de tekortkoming van
de Opdrachtgever, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze
ontbinding met haar gevolgen redelijkerwijs niet rechtvaardigt. Indien de
nakoming van de verplichtingen van de Opdrachtgever ten aanzien waarvan hij
tekortschiet, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding
pas nadat de Opdrachtgever Schriftelijk door Your Office in gebreke is gesteld, in
welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de
Opdrachtgever zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na
verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven. Het
bepaalde in de vorige zin geldt niet indien Your Office uit een mededeling van de
Opdrachtgever moet afleiden dat de Opdrachtgever blijvend in de nakoming zal
tekortschieten, in welk geval een ingebrekestelling dan ook zinloos is en de
ontbinding zonder ingebrekestelling kan geschieden.
3. Tenzij de Opdrachtgever zijn (toekomstige) betalingsverplichtingen jegens Your
Office reeds volledig is nagekomen, is Your Office gerechtigd om de
Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden,
indien de Opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, enig beslag op zijn
goederen is gelegd of anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.
4. Voorts is Your Office gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te
ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat
nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding
daarvan in redelijkheid niet van haar kan worden gevergd, zoals in geval van een
naar oordeel van Your Office verstoorde relatie tussen Partijen.
5. De Opdrachtgever maakt nimmer aanspraak op enige vorm van
schadevergoeding in verband met het door Your Office op grond van dit artikel
uitgeoefende opschortings- en/of ontbindingsrecht.
6. Indien de grond die tot opschorting of ontbinding van de Overeenkomst heeft
geleid, aan de Opdrachtgever kan worden toegerekend (wat slechts in geval van
lid 4 niet altijd zo hoeft te zijn), maakt Your Office jegens de Opdrachtgever
aanspraak op vergoeding van de schade die Your Office dientengevolge lijdt.
7. Indien Your Office de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle
eventuele nog openstaande vorderingen op de Opdrachtgever onmiddellijk
opeisbaar.
ARTIKEL 16. | BETALINGEN
1. De administratie van Your Office is bepalend voor de vaststelling van
factuurbedragen, behoudens tegenbewijs van de Opdrachtgever.
2. In geval de Overeenkomst een langere doorlooptijd heeft dan een maand,
geschiedt facturering en betaling maandelijks op basis van nacalculatie. In geval
van een Overeenkomst die eindigt door volbrenging van de Dienstverlening,
zoals in geval van een spoedopdracht, alsook ter zake eventuele opstartkosten,
is Your Office gerechtigd gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te vorderen.
3. Betalingen dienen te geschieden middels overboeking, binnen de op de
betreffende factuur vermelde termijn. Your Office hanteert een
standaardbetalingstermijn van zeven dagen na factuurdatum, maar kan daarvan
in individuele gevallen afwijken.
4. Betaling dient te geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening.
5. Your Office is gerechtigd de aan de Opdrachtgever toekomende facturen
uitsluitend per e-mail beschikbaar te stellen.
6. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Opdrachtgever
van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de Opdrachtgever intreedt,
is de Opdrachtgever, over het openstaande bedrag, een rente van 2% per maand
verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt
aangemerkt.
7. Alle redelijke kosten, zowel gerechtelijke, buitengerechtelijke als
executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de Opdrachtgever
verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Opdrachtgever.
ARTIKEL 17. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
1. Your Office verleent de overeengekomen Diensten naar beste inzicht en
vermogen en volgens de eisen die aan een bekwaam vakgenoot mogen worden
gesteld. Behoudens voor zover uit de aard en/of strekking van de betreffende
verbintenis dwingend een resultaatverplichting voortvloeit, verbindt Your Office
zich echter uitsluitend tot een inspanningsverbintenis, hetgeen in elk geval aan
de orde is bij adviesverlening en het opstellen van koopovereenkomsten. Your
Office kan in het kader van een inspanningsverbintenis nimmer garanderen dat
de resultaten worden behaald die de Opdrachtgever met het aangaan van de
Overeenkomst voor ogen stonden en aanvaardt ter zake geen enkele
aansprakelijkheid.
2. Your Office is geen juridisch dienstverlener en biedt ter zake het opstellen van
koopovereenkomsten en adviesverlening over de WWFT, AVG en
koopovereenkomsten slechts ondersteuning aan de Opdrachtgever. Het is de
verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om opgestelde
koopovereenkomsten en verleende adviezen zelf te controleren en bij twijfel over
de juistheid of volledigheid daarvan, een deskundige te raadplegen. Voor fouten
en tekortkoming met betrekking tot opgestelde koopovereenkomsten en
adviesverlening, aanvaardt Your Office geen enkele aansprakelijkheid. De
eindverantwoordelijkheid voor gebruik van de adviezen en koopovereenkomsten
rust bij de Opdrachtgever.
3. Het inrichten van Realworks is uitsluitend mogelijk voor zover de
bedrijfsinstellingen van het programma dit toelaten. Verdergaande wijzigingen
betreft programmeerwerk, hetgeen buiten de verantwoordelijkheden van Your
Office valt en waarvoor de Opdrachtgever contact met de licentiegever dient op
te nemen.
4. Your Office is nimmer aansprakelijk voor schade ontstaan doordat zij is
uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige
gegevens of documenten. Voorts is Your Office nimmer aansprakelijk voor
schade als gevolg van het niet of niet behoorlijk nakomen door de Opdrachtgever
van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze
algemene voorwaarden aldus mede begrepen).
5. Uitsluitend de Opdrachtgever kan rechten aan de Overeenkomst en de
Dienstverlening ontlenen. De Opdrachtgever vrijwaart Your Office van alle
aanspraken van derden ter zake.
6. Aansprakelijkheid van Your Office voor indirecte schade, gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door
bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers of
medewerkers van de Opdrachtgever, verminking of verlies van data, schade
verband houdende met het gebruik van door de Opdrachtgever aan Your Office
voorgeschreven software van derden, schade verband houdende met de
inschakeling van door de Opdrachtgever aan Your Office voorgeschreven
hulppersonen en alle andere vormen van schade dan genoemd in het volgende
lid, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
7. De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de
aansprakelijkheid van Your Office gelden niet indien de schade te wijten is aan
opzet of bewuste roekeloosheid van Your Office of haar leidinggevende
ondergeschikten. Your Office is uitsluitend aansprakelijk voor aan haar
toerekenbare directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
– redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade,
voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze
algemene voorwaarden;
– de eventuele redelijke kosten noodzakelijk om de gebrekkige prestatie van
Your Office aan de Overeenkomst te laten beantwoorden;
– redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor
zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking
van de directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
8. In geval niettegenstaande de in de vorige leden vervatte
aansprakelijkheidsuitsluitingen enige aansprakelijkheid op Your Office mocht
rusten, zal de aansprakelijkheid te allen tijde beperkt zijn tot eenmaal de
factuurwaarde van de Overeenkomst, althans dat gedeelte van de
Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, of, indien een
Overeenkomst een langere looptijd heeft dan zes maanden, de over de laatste
zes maanden verschuldigde factuurwaarde, met dien verstande dat de
aansprakelijkheid van Your Office in ieder geval te allen tijde beperkt is tot ten
hoogste het bedrag dat op grond van de door Your Office afgesloten
aansprakelijkheidsverzekering in het betreffende geval daadwerkelijk wordt
uitgekeerd, vermeerderd met het eventuele eigen risico van Your Office dat
volgens die verzekering toepassing vindt.
9. De verjaringstermijn van alle rechtsvorderingen jegens Your Office bedraagt 12
maanden na ontstaan van die vordering, met dien verstande dat elk recht op
schadevergoeding als verwerkt wordt aangemerkt indien 18 maanden zijn
verstreken sinds beëindiging van de Overeenkomst en de Opdrachtgever de
betreffende vordering niet binnen die termijn en met inachtneming van de
termijn in artikel 13.1, Schriftelijk bij Your Office heeft ingediend.
10.De Opdrachtgever vrijwaart Your Office van eventuele aanspraken van derden
die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan
de oorzaak aan (een) andere(n) dan aan Your Office toerekenbaar is. Indien Your
Office uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de
Opdrachtgever gehouden Your Office zowel buiten als in rechte bij te staan en
onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval redelijkerwijs verwacht
mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van
adequate maatregelen, dan is Your Office, zonder ingebrekestelling, gerechtigd
zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Your Office en
derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de
Opdrachtgever.
ARTIKEL 18. | GEHEIMHOUDING
1. Your Office zal alle vertrouwelijke informatie, zoals persoonsgegevens,
vertrouwelijke bedrijfsgegevens en gegevensbestanden en van de
Opdrachtgever en overige bij de uitvoering van de Overeenkomst Your Office ter
kennis gekomen vertrouwelijke gegevens, zorgvuldig bewaren en
geheimhouden, voor zover een bevoegdheid tot het tegendeel niet dwingend uit
de aard of strekking van de Overeenkomst voortvloeit. De Opdrachtgever, zijn
personeel en eventueel door hem ingeschakelde derden zijn tevens gehouden
tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie direct of indirect afkomstig van
Your Office.
2. Informatie wordt als vertrouwelijk aangemerkt indien dit door Partijen is
medegedeeld dan wel voortvloeit uit de aard van de informatie.
3. Partijen zullen van elkaar ontvangen vertrouwelijke informatie slechts gebruiken
voor het doel waarvoor deze is verstrekt.
4. De verplichtingen uit dit artikel vinden geen toepassing indien een der Partijen
krachtens de wet of een gerechtelijke uitspraak wordt verplicht tot het
verstrekken van vertrouwelijke informatie aan derden. In dat geval komt de
andere Partij nimmer het recht toe op ontbinding van de Overeenkomst dan wel
op vergoeding van eventueel hierdoor ontstane schade.
5. Your Office is gerechtigd om de door de uitvoering van de Overeenkomst
toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken voor zover hierbij geen
vertrouwelijke informatie over de organisatie van de Opdrachtgever, dan wel
personen van de bij Dienstverlening betrokkenen, ter kennis van derden wordt
gebracht.
ARTIKEL 19. | INTELLECTUELE EIGENDOM
1. Your Office behoudt zich het auteursrecht en alle overige rechten van
intellectuele eigendom voor op de door haar opgestelde koopovereenkomsten,
verstrekte adviezen, alsook de overige, in welke vorm dan ook, door haar
verstrekte informatie waarop van rechtswege intellectueel eigendomsrecht van
Your Office rust.
2. De in lid 1 bedoelde goederen mogen uitsluitend worden aangewend voor
normaal gebruik voor de doeleinden waarvoor deze goederen in het kader van de
Overeenkomst aan de Opdrachtgever beschikbaar zijn gesteld.
3. Een aan de Opdrachtgever toerekenbare inbreuk op het bepaalde in dit artikel
verplicht de Opdrachtgever tot vergoeding van de schade die Your Office
dientengevolge lijdt. Voorts is Your Office in dat geval gerechtigd om
onmiddellijke ongedaanmaking van de inbreuk te vorderen voor zover dit
redelijkerwijs nog mogelijk is.
ARTIKEL 20. | NIET-OVERNAME PERSONEEL
1. De Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede tot
een periode van 12 maanden na afloop daarvan, op generlei wijze, behoudens
voorafgaande Schriftelijke toestemming van Your Office, personeel van Your
Office of de door Your Office voor het uitvoeren van de Diensten aangewezen
derden in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zichzelf of
een aan hem gelieerde onderneming laten werken.
2. De Opdrachtgever is bij overtreding van het bepaalde in het vorige lid een direct
opeisbare boete verschuldigd ter grootte van € 10.000,- (zegge: tienduizend
euro) per overtreding en € 500,- (zegge: vijfhonderd euro) voor iedere dag dat de
overtreding voortduurt. Betaling van de verschuldigde boetes ontslaat de
Opdrachtgever niet van zijn overige verplichtingen voortvloeiende uit dit artikel.
Deze bepaling laat voorts de mogelijkheid voor Your Office onverlet om
vergoeding van zijn volledige schade te vorderen.
ARTIKEL 21. | WIJZIGING VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN
Your Office is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen. In een
voorkomend geval zal de Opdrachtgever daarvan in kennis worden gesteld,
waarbij de gewijzigde algemene voorwaarden aan hem worden verstrekt en
waarna deze – in geval van een Duurovereenkomst voor onbepaalde tijd – na
verloop van een periode van één maand vermeerderd met de toepasselijke
opzegtermijn, van toepassing zijn. In geval van een Overeenkomst voor bepaalde
tijd, vindt de bedoelde bekendmaking uiterlijk één maand vermeerderd met de
toepasselijke opzegtermijn, vóór stilzwijgende verlenging van de Overeenkomst
plaats, waarna de gewijzigde algemene voorwaarden vanaf de stilzwijgende
verlenging van toepassing zijn.
ARTIKEL 22. | TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILBESLECHTING
1. Op iedere Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende
rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Alvorens een eventueel beroep te doen op de rechter, zijn Partijen verplicht zich
optimaal in te spannen om het geschil in onderling overleg te beslechten.
3. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank
Midden-Nederland wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele
gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het
recht van Your Office een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen.
ARTIKEL 23. | VERWERKERSOVEREENKOMST
Toepasselijkheid
1. In het kader van de Dienstverlening worden persoonsgegevens verwerkt ten
aanzien waarvan in sommige gevallen geldt dat de Opdrachtgever
verwerkersverantwoordelijke is en Your Office verwerker. Voor die gevallen
leggen Partijen het onderstaande vast in de vorm van een
verwerkersovereenkomst in de zin van de AVG.
Aanvullende definities
2. In aanvulling op de begripsbepalingen in artikel 1, worden in dit artikel de
volgende termen, tevens steeds met hoofdletter beginnend, in de navolgende
betekenis gebruikt.
a) Derde: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een
overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de
Betrokkene, noch de Opdrachtgever, noch Your Office, noch de personen
die onder rechtstreeks gezag van Partijen gemachtigd zijn om
Persoonsgegevens te verwerken, zoals bedoeld in artikel 4 onder 10 van
de AVG.
b) Sub-Verwerker: een andere verwerker van Persoonsgegevens, waaronder
maar niet beperkt tot groepsmaatschappijen, zustermaatschappijen,
dochtermaatschappijen en hulppersonen, die Your Office inschakelt om
voor rekening van de Opdrachtgever specifieke verwerkingsactiviteiten te
verrichten.
c) Medewerker: de door Your Office ingeschakelde werknemers en andere
personen waarvan de werkzaamheden onder haar verantwoordelijkheid
vallen en die worden ingeschakeld door Your Office ter uitvoering van de
Overeenkomst.
d) Ontvanger: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een
overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, al dan niet een Derde,
aan wie/waaraan de Persoonsgegevens worden verstrekt, zoals bedoeld
in artikel 4 onder 9 van de AVG.
e) Persoonsgegeven: alle informatie over een geïdentificeerde of
identificeerbare natuurlijke persoon; als identificeerbaar wordt
beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden
geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een
naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online
identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de
fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele
of sociale identiteit van die natuurlijke persoon.
f) Verwerking: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking
tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet
uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen,
vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen,
opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van
doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen,
aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van
gegevens, zoals bedoeld in artikel 4 onder 2 van de AVG.
g) Betrokkene: de geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon
op wie de Persoonsgegevens betrekking hebben.
h) Inbreuk: een (vermoeden van een) inbreuk op de beveiliging die per
ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de
wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde
toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte
Persoonsgegevens.
i) Toezichthoudende autoriteit: een of meer onafhankelijke
overheidsinstanties die verantwoordelijk is/zijn voor het toezicht op de
toepassing van de AVG, teneinde de grondrechten en fundamentele
vrijheden van natuurlijke personen in verband met de Verwerking van hun
Persoonsgegevens te beschermen en het vrije verkeer van
Persoonsgegevens binnen de Unie te vergemakkelijken, zoals bedoeld in
artikel 4 onder 21 en artikel 51 van de AVG. In Nederland betreft het de
Autoriteit Persoonsgegevens.
j) PIA: de gegevensbeschermingseffectbeoordeling (privacy impact
assessment) die vóór de Verwerking ten aanzien van het effect van de
beoogde verwerkingsactiviteiten op de bescherming van
Persoonsgegevens wordt uitgevoerd, zoals bedoeld in artikel 35 AVG.
k) Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van
Persoonsgegevens: de toepasselijke wet- en regelgeving en/of (nadere)
verdragen, verordeningen, richtlijnen, besluiten, beleidsregels,
instructies en/of aanbevelingen van een bevoegde overheidsinstantie
betreffende de Verwerking van Persoonsgegevens, tevens omvattende
toekomstige wijziging hiervan en/of aanvulling hierop, inclusief
lidstaatrechtelijke uitvoeringswetten van de AVG en de
Telecommunicatiewet.
Duur en einde
3. Het bepaalde in dit artikel treedt niet eerder in werking dan op de datum van
totstandkoming van de Overeenkomst.
4. Het bepaalde in dit artikel zal van kracht zijn gedurende de looptijd van de
Overeenkomst. Indien de Overeenkomst eindigt, eindigt het bepaalde in dit
artikel van rechtswege.
5. De Opdrachtgeveris gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen indien Your Office
niet voldoet of niet langer kan voldoen aan het bepaalde in dit artikel en/of de
Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van
Persoonsgegevens, zonder dat Your Office aanspraak maakt op enige
schadevergoeding. Bij de opzegging neemt de Opdrachtgever een redelijke
opzegtermijn in acht, tenzij de omstandigheden onmiddellijke opzegging
rechtvaardigen.
6. Verplichtingen uitdit artikeldienaarhunaardbestemdzijn om na beëindiging van
de Overeenkomst voort te duren, blijven na beëindiging van kracht.
Voorwerp van de verwerking
7. Your Office verwerkt in opdracht van de Opdrachtgever Persoonsgegevens van
afnemers van de Opdrachtgever. Zo kunnen afnemers van de Opdrachtgever
bijvoorbeeld telefoongesprekken met Your Office voeren, naar aanleiding
waarvan Your Office afspraken in de agenda van de Opdrachtgever noteert. De
Persoonsgegevens van afnemers van de Opdrachtgever die kunnen worden
verwerkt zijn namen, e-mailadressen, telefoonnummers en eventuele andere
soort persoonsgegevens die afnemers van de Opdrachtgever vrijwillig
verstrekken.
8. De bepalingen uit dit artikel gelden voor alle Verwerkingen die plaatsvinden ter
uitvoering van de Overeenkomst. Your Office brengt de Opdrachtgever
onverwijld op de hoogte indien Your Office reden heeft om aan te nemen dat Your
Office niet langer aan het bepaalde in dit artikel kan voldoen.
9. Your Office zal de Persoonsgegevens op behoorlijke en zorgvuldige wijze en in
overeenstemming met de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de
Verwerking van Persoonsgegevens verwerken.
10.De Opdrachtgever geeft Your Office opdracht en instructies om de
Persoonsgegevens te verwerken namens de Opdrachtgever. De instructies van
de Opdrachtgever vloeien voorts uit het bepaalde in dit artikel en de
Overeenkomst. De Opdrachtgever kan naar redelijkheid Schriftelijk aanvullende
of afwijkende instructies geven.
11.Your Office verwerkt de Persoonsgegevens uitsluitend in opdracht van de
Opdrachtgever en op basis van de instructies van de Opdrachtgever. Your Office
verwerkt de Persoonsgegevens uitsluitend voor zover de Verwerking
noodzakelijk is ter uitvoering van de Overeenkomst, nimmer voor eigen
doeleinden, ten behoeve van Derden en/of voor reclamedoeleinden c.q. andere
doeleinden, tenzij een op Your Office van toepassing zijnde Unierechtelijke of
lidstaatrechtelijke bepaling Your Office tot Verwerking verplicht. In dat geval stelt
Your Office de Opdrachtgever voorafgaand aan de Verwerking Schriftelijk op de
hoogte van deze bepaling, tenzij die wetgeving deze kennisgeving om gewichtige
redenen van algemeen belang verbiedt.
12.Partijen leven de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking
van Persoonsgegevens na. Your Office stelt de Opdrachtgever onmiddellijk in
kennis indien naar mening van Your Office een instructie van de Opdrachtgever
inbreuk oplevert op de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de
Verwerking van Persoonsgegevens.
13.Your Office heeft geen zeggenschap over het doel en de middelen voor de
Verwerking. Voor zover niet anders is bepaald in dit artikel, neemt Your Office
geen beslissingen over het gebruik van de Persoonsgegevens, de verstrekking
aan Derden en de duur van de opslag van Persoonsgegevens. De zeggenschap
over de Persoonsgegevens verstrekt onder dit artikel komt nimmer bij Your Office
te berusten.
14.Indien Your Office op grond van een wettelijke verplichting Persoonsgegevens
aan Derden dient te verstrekken, verifieert Your Office de grondslag van het
verzoek en de identiteit van de verzoeker en informeert zij onmiddellijk, zo
mogelijk voorafgaand aan de verstrekking, de Opdrachtgever ter zake.
15.Your Office verleent de Opdrachtgever volledige medewerking om binnen de
wettelijke termijnen te voldoen aan de verplichtingen op grond van de
Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van
Persoonsgegevens, meer in het bijzonder de rechten van Betrokkenen, zoals,
maar niet beperkt tot, een verzoek om inzage, verbetering, aanvulling,
verwijdering of afscherming van Persoonsgegevens en het uitvoeren van een
gehonoreerd aangetekend verzet.
Toegang tot persoonsgegevens
16.Your Office beperkt de toegang tot Persoonsgegevens aan Medewerkers,
SubVerwerkers, Derden en andere Ontvangers van Persoonsgegevens tot een
noodzakelijkminimum.
17.Your Office verschaft uitsluitend toegang aan die Medewerkers voor wie ter
uitvoering van de Overeenkomst deze toegang tot Persoonsgegevens
noodzakelijk is.
18.Your Office werkt mogelijk samen met Sub-Verwerkers. Het kan hierbij gaan om
derden als bedoeld in artikel 11 van deze algemene voorwaarden. Your Office
verschaft andere Sub-verwerkers geen toegang tot Persoonsgegevens zonder
voorafgaande algemene of specifieke Schriftelijke toestemming van de
Opdrachtgever.
19.De algemene of specifieke toestemming van de Opdrachtgever voor het
inschakelen Sub-Verwerkers laat de verplichtingen voor Your Office
voortvloeiende uit dit artikel onverlet. De Opdrachtgever kan zijn algemene of
specifieke Schriftelijke toestemming voor het inschakelen van Sub-Verwerkers
intrekken, indien Your Office niet of niet langer voldoet aan de verplichtingen uit
dit artikel of de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van
Persoonsgegevens.
20.Your Office legt de in dit artikel opgenomen verplichtingen op aan de door Your
Office ingeschakelde (rechts)personen, waaronder maar niet beperkt tot
Medewerkers en/of Sub-Verwerkers. Your Office draagt er zorg voor dat de door
Your Office ingeschakelde (rechts)personen, waaronder maar niet beperkt tot
Medewerkers en/of Sub-Verwerkers, de in dit artikel opgenomen verplichtingen
naleven door middel van een Schriftelijkeovereenkomst.
21.Your Office blijft ten aanzien van de Opdrachtgever volledig verantwoordelijk en
volledig aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen door de door Your
Office ingeschakelde (rechts)personen, waaronder maar niet beperkt tot
Medewerkers en/of Sub-Verwerkers, voortvloeiende uit de Toepasselijke wet- en
regelgeving betreffende de Verwerking van Persoonsgegevens en de
verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst en dit artikel.
Verlenen van bijstand en medewerking
22.Your Office verleent de Opdrachtgever alle benodigde bijstand en medewerking
bij het doen nakomen van de op Partijen rustende verplichtingen op grond van
de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van
Persoonsgegevens. Your Office verleent de Opdrachtgever in ieder geval bijstand
met betrekking tot:
a) de beveiliging vanPersoonsgegevens;
b) het uitvoeren van audits;
c) het uitvoeren vanPIA’s;
d) voorafgaande raadpleging van de Toezichthoudendeautoriteit;
e) het voldoen aan verzoeken van de Toezichthoudende autoriteit of een
andere overheidsinstantie;
f) het voldoen aan verzoeken van Betrokkenen;
g) het melden van Inbreuken in verband metPersoonsgegevens.
Verwijdering persoonsgegevens
23.Binnen een maand nadat de Overeenkomst eindigt, verwijdert Your Office alle bij
haar aanwezige Persoonsgegevens. Alle bestaande (overige) kopieën van
Persoonsgegevens, zich al dan niet bevindende bij door Your Office
ingeschakelde (rechts)personen, waaronder maar niet beperkt tot Medewerkers
en/of Sub-Verwerkers, worden hierbij aantoonbaarpermanent verwijderd, tenzij
de opslag van de Persoonsgegevens op grond van het recht van de EU of de
betrokken lidstaat is verplicht.
24.Your Office bevestigt op verzoek van de Opdrachtgever Schriftelijk dat Your Office
aan alle verplichtingen uit het vorige lid heeft voldaan.
Beveiliging
25.Your Office zal afdoende technische en organisatorische
beveiligingsmaatregelen implementeren, opdat de Verwerking aan de vereisten
van de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking van
Persoonsgegevens voldoet en de bescherming van de rechten van Betrokkenen
is gewaarborgd. Medewerkers hebben pas toegang tot Persoonsgegevens door
middel van zorgvuldig gekozen inloggegevens. Bij de beoordeling van het
passende beveiligingsniveau houdt Your Office rekening met de stand van de
techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang, de context en
de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende
risico’s voor de rechten en vrijheden van personen, vooral als gevolg van de
vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of
ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte
gegevens.
26.Your Office verwerkt geen Persoonsgegevens buiten de Europese Economische
Ruimte (EER), tenzij zij daarvoor uitdrukkelijk Schriftelijk toestemming heeft
verkregen van de Opdrachtgever.
Audits
27.De Opdrachtgever heeft het recht om op zijn verzoek een auditte laten uitvoeren
door een door de Opdrachtgever gemachtigde (rechts)persoon, ten aanzien van
de organisatie van Your Office, teneinde aan te tonen dat Your Office aan het
bepaalde in de Overeenkomst, dit artikel en de Toepasselijke wet- en regelgeving
betreffende de Verwerking van Persoonsgegevens voldoet. Your Office zal haar
volledige medewerking verlenen aan een audit.
28.De kosten van de audit op verzoek van de Opdrachtgever komen voor rekening
van de Opdrachtgever, tenzij uit de bevindingen van de audit blijkt dat Your Office
de bepalingen uit de Overeenkomst en/of dit artikel en/of de Toepasselijke
weten regelgeving betreffende de Verwerking van Persoonsgegevens niet is
nagekomen. Deze bepaling laat de overige rechten van de Opdrachtgever,
waaronder het recht op schadevergoeding, onverlet.
29.Indien tijdens een audit wordt vastgesteld dat Your Office niet aan het bepaalde
in de Overeenkomst en/of dit artikel en/of de Toepasselijke wet- en regelgeving
betreffende de Verwerking van Persoonsgegevens voldoet, neemt Your Office
onverwijld alle redelijkerwijs noodzakelijke maatregelen om te zorgen dat Your
Office hieraan alsnog voldoet. De bijbehorende kosten komen voor rekening van
Your Office.
Geheimhouding
30.Alle Persoonsgegevens worden als vertrouwelijke gegevens gekwalificeerd en
dienen als zodanig te wordenbehandeld.
31.Partijen houden alle Persoonsgegevens geheim en maken deze op geen enkele
wijze verder intern of extern bekend, behoudens voor zover:
a) bekendmaking en/of verstrekking van de Persoonsgegevens in het kader
van de uitvoering van de Overeenkomst of het bepaalde in dit artikel
noodzakelijk is;
b) enig dwingend wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak Partijen tot
bekendmaking en/of verstrekking van die Persoonsgegevens verplicht,
waarbij Partijen eerst de andere Partij hiervan op de hoogte stellen;
c) bekendmaking en/of verstrekking van die Persoonsgegevens geschiedt
met voorafgaande Schriftelijke toestemming van de andere Partij.
32.Overtreding van het bepaalde in lid 30 of 31 wordt beschouwd als een Inbreuk.
Inbreuk
33.Your Officeinformeert de Opdrachtgever zonder onredelijke vertraging en uiterlijk
binnen 24 uur na kennisneming, over een Inbreuk of een redelijk vermoeden van
een Inbreuk. Your Office informeert de Opdrachtgever via de contactpersoon en
de contactgegevens van de Opdrachtgever. Indien en voor zover het voor Your
Office niet mogelijk is om alle informatie gelijktijdig te verstrekken, kan de
informatie zonder onredelijke vertraging en uiterlijk binnen 24 uur na het
ontdekken, gefaseerd worden verstrekt aan de Opdrachtgever.
34.Your Office heeft adequaat beleid en adequate procedures ingericht om
Inbreuken in verband met Persoonsgegevens in een zo vroeg mogelijk stadium te
detecteren, de Opdrachtgever hierover uiterlijk binnen 24 uur te informeren,
hierop adequaat en onmiddellijk te reageren, (verdere) onbevoegde
kennisneming, wijziging, en verstrekking dan wel anderszins onrechtmatige
Verwerking te voorkomen of te beperken en herhaling hiervan te voorkomen. Op
verzoek van de Opdrachtgever verschaft Your Office informatie over en inzage in
dit door Your Office ingerichte beleid en deze door Your Office ingerichte
procedures.
35.Your Office houdt Schriftelijk een register bij van alle Inbreuken in verband met
Persoonsgegevens die betrekking hebben op of verband houden met de
(uitvoering van de) Overeenkomst, met inbegrip van de feiten omtrent de
Inbreuk, de gevolgen daarvan en de getroffen corrigerende maatregelen. Op
verzoek van de Opdrachtgever verschaft Your Office de Opdrachtgever een
afschrift van dit register.
Aansprakelijkheid en vrijwaring
36.Your Office is aansprakelijk voor alle volgens de AVG aan haar toerekenbare
schade die voortvloeit uit of verband houdt met het niet nakomen door Your
Office van het bepaalde in dit artikel en/of de Toepasselijke wet- en regelgeving
betreffende de Verwerking van Persoonsgegevens.
37.Your Office vrijwaart de Opdrachtgever van alle aanspraken, boetes en/of
maatregelen van derden, daaronder begrepen Betrokkenen en de
Toezichthoudende autoriteit, die jegens de Opdrachtgever worden ingesteld of
opgelegd wegens een aan Your Office toerekenbare schending van het bepaalde
in dit artikelen/of de Toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de Verwerking
van Persoonsgegevens door Your Office en/of door Your Office ingeschakelde
(rechts)personen, waaronder maar niet beperkt tot Medewerkers en/of SubVerwerkers.
38.Your Office draagt zorg voor afdoende dekking van de aansprakelijkheid door
middel van een aansprakelijkheidsverzekering. Op verzoek van de
Opdrachtgever geeft Your Office de Opdrachtgever inzage in (de polis van) deze
aansprakelijkheidsverzekering van Your Office.
Slotbepaling
39.Dit artikel vormt een aanvulling op de Overeenkomst. Bij strijdigheid tussen
bepalingen uit dit artikel en de Overeenkomst (inclusief in de vorige artikelen in
deze algemene voorwaarden), prevaleren de bepalingen uit dit artikel.